Blok B - Od matematyki do przyrody
Publiczne Gimnazjum Nr 2 w Bogacicy
Grupa III - Odczyn pH (07.11.2011)
Celem zajęć było: utrwalenie wiadomości o skali pH i podstawowych odczynach (kwaśnym, obojętnym i zasadowym), kształtowanie umiejętności pomiaru pH za pomocą pasków wskaźnikowych praz elektronicznego pH- metra, kształtowanie umiejętności wytwarzania własnego wskaźnika chemicznego (z soku z czerwonej kapusty), utrwalenie wiadomości o budowie komórki roślinnej, zapoznanie z znaczeniem pH w życiu człowieka, ogrodnictwie i rolnictwie. Na początku zajęć uczestnicy przypomnieli sobie 14- stopniową skalę pH oraz podstawowe odczyny. Następnie za pomocą papierków wskaźnikowych określali pH róznych substancji (woda, kwas cytrynowy, ocet, ślina, pomarańcz, cukier, pot, soda oczyszczona), następnie za pomocą elektronicznego pH- metru weryfikowali wcześniejsze wartości wskazane przy użyciu papierków wskaźnikowych. Kolejna czynnością, którą w małych zespołach zajmowała się młodzież było zobojętnianie odczynów- odpowiednio dobierając ilość roztworów kwaśnych i zasadowych uzyskiwali odczyn obojętny. Dzięki znajomości budowy komórki roślinnej (antocyjany zawarte w wakuoli) uczniowie samodzielnie wytworzyli własny wskaźnik (sok z ugotowanej czerwonej kapusty). Uczestnicy następnie wykorzystując swój własny wskaźnik identyfikowali odczyny. Z nie małą radością obserwowali zmiany koloru na różowym w kwasach a na zielony w odczynie zasadowym, Dużo satysfakcji przyniosło również uczniom zobojętnianie zabarwionych roztworów co łączyło się z wielostopniową grą barw. Podsumowaniem zajęć było wyszukiwanie dotyczącym roli pH w życiu człowieka (kwas żołądkowy, antybakteryjny kwaśny odczyn potu i moczu), ogrodnictwie (zmiana barwy kwiatów)oraz rolnictwie (ograniczony wzrost roślin na glebach kwaśnych).
Prowadzący: Piotr Noculak