Blok B - Od matematyki do przyrody

Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Janusza Korczaka w Kluczborku

Od matematyki do przyrody

Trener: Elżbieta Orzeszyna

CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
- współistnienie z przyrodą w bezpośrednim kontakcie poprzez obserwacje, badanie, obcowanie z przyrodą „po omacku”, doświadczanie jej oraz rozwijanie badawczej postawy w kontakcie z nią.

Rok  szkolny  2010/2011 
Data: 04.10.2010 
Liczba uczestników: 10        
Temat: Dlaczego jesienią jest wiewiórczo lesie?
W jakim celu: Wycieczka do parku-obserwacja drzew, liści jesiennego krajobrazu,  jesiennych ciepłych barw, podziwianie ich piękna. Gromadzenie materiału przyrodniczego (kolorowych liści, kasztanów, żołędzi) w celu założenia albumu jesiennych liści.

Wycieczka do parku jesienią- powstanie piękny album jesiennych liści.

Data: 22.11.2010 
Liczba uczestników: 10        
Temat: Powoli zasypia przed zimą świat, dlaczego jesienią drzewa gubią liście?
W jakim celu: Wycieczka do parku- obserwacja przyrody, zbieranie liści dopasowywanie do drzew, owoców, kory i korony. Poprawne nazywanie drzew pospolitych- liściastych. Gromadzenie materiału przyrodniczego.
Tworzymy mini atlas dzikich owoców. Wklejamy ilustracje, jak młodzi przyrodnicy opisujemy każdy owoc.

Data: 04.04.2011 
Liczba uczestników: 10        
Temat: Ciekawostki przyrodnicze z cyklu: „Czy wiecie, że…?” Czytanie ciekawostek przyrodniczych dotyczących roślin i zwierząt oraz ich zachowania na przedwiośniu i wczesna wiosną.
W jakim celu: Wycieczka na szkolne tereny zielone w celu obserwacji przyrodniczych dotyczących pierwszych oznak wiosny.
Oglądamy pąki na drzewach i krzewach.
Podziwiamy kwiaty forsycji przez lupę.
Pierwsze stokrotki.  

Data: 30.05.2011 
Liczba uczestników: 10        
WIOSNA W SKANSENIE
Temat. Wycieczka do skansenu- „Muzeum wsi opolskiej” w Bierkowicach. Zwiedzanie zabytkowych wiejskich zagród w otoczeniu wiosennych ogrodów, sadów i łąk. Obserwowanie, podziwianie wiosennej przyrody. Plener plastyczny- „Kolory wiosny w skansenie”
Wiosna w skansenie.
Podziwiamy stare chaty i piękno wiosennej przyrody
Odpoczywamy w cieniu wiosennej zieleni.
Na wiosennej łące.
Tak kiedyś wyglądały pasieki.
Byliśmy w szkole naszych pradziadków.

Rok  szkolny  2010/2011 
Data: 29.11.2011 
Liczba uczestników: 10        
Temat: Wyjście do muzeum w Kluczborku na wystawę :”Mieszkańcy lasów ,pól i mokradeł”. Spotkanie z leśnikiem, słuchanie opowieści o zwierzętach z różnych ekosystemów.
Poznajemy różne ciekawostki o dzikich zwierzętach, które możemy spotkać  w  naszych lasach, na łąkach, polach i nad jeziorem. Dzielimy się naszymi wiadomościami z tej dziedziny.


 
Data: 18.04.2012 
Liczba uczestników: 10        
Wycieczka do Planetarium w Chorzowie jako podsumowanie tematów.:

08.11.11 „Co to jest Słońce? Poznanie Układu Słonecznego, jego planet. Gromadzenie informacji o Słońcu jednej z gwiazd w kosmosie, Układzie Słonecznym i Ziemi-niebieskiej planecie.”

20.03.12 „Dlaczego po dniu jest noc, a później jest dzień? Wyjaśnienie zjawiska dnia i nocy jako konsekwencji ruchu Ziemi wokół własnej osi.”

27.03.12 „Dlaczego teraz zimą jest zimno, a bywa czas, że jest ciepło?”

17.04.12 „Co to jest Księżyc? Jego wpływ na różne zjawiska przyrodnicze.”
Uczniowie podczas zajęć w Planetarium pogłębiali i utrwalali zdobyta wiedzę na w/w zajęciach z OMNIBUSA.


  
ZIELONA SZKOŁA
Temat: „Las domem roślin i zwierząt.”
Kiedy: od 07.05.2012 - do 11.05.2012
Wyprawa po skarby lasu.

Drzewo mój przyjaciel.
Obserwacja szczegółowa drzew, pomiar obwodu, pomagamy sobie
A teraz obserwujemy koronę drzewa w lusterku.
Obserwujemy rośliny i zwierzęta.
Obserwujemy warstwy lasu.
Tak powstawały z masy solnej i zgromadzonego materiału przyrodniczego urocze kafelki – miniaturki - pełne dziecięcej fantazji na temat lasu.
W grupach spełniamy marzenia lasu, aby w cieniu jego drzew i krzewów pająki miały swój dom.
Podczas „Burzy mózgów” powstały plakaty: „Las marzy o …”bogate w hasła z dziedziny ekologii.
Byliśmy również w stadninie koni.
Mogliśmy pogłaskać, poklepać koniki polskie.
Pani zaproponowała nam wyprawę po kolory.

Wyjazd na „Zielona Szkołę” w dużym stopniu rozwinął badawczą postawę uczniów w kontakcie z przyrodą –lasem, łąką, stadniną koni. Czynna rekreacja połączona została z niewymuszoną nauką, nabywaniem umiejętności pracy w grupie, zespole. Uczniowie nauczyli się reagować i wskazywać przykłady niszczącej działalności człowieka oraz działań mających na celu ochronę środowiska przyrodniczego. Chętnie pracowali z przygotowanymi przez trenera kartami pracy , z których powstały teczki zielonej szkoły.
Podczas zajęć i wycieczek uczniowie rozwijali swoją badawcza postawę wobec przyrody. Obserwowali, korzystali dostępnych narzędzi obserwacji jak: lupy, lornetki, stetoskop, kompasu oraz miary długości. Doskonalili cechy dobrego obserwatora. Doświadczali przyrody dostępnymi sobie zmysłami.
Podczas tematycznych wycieczek doskonale dostrzegają zmiany zachodzące w przyrodzie, potrafią je wskazać i nazwać. Wzbogacały swoją wiedzę dotyczącą zjawisk atmosferycznych towarzyszącym różnym porom roku. Dociekały co to jest rosa, szron, szadź. Badali skąd się bierze deszcz, wiatr? Odpowiadali na pytania ; jak to się dzieje że pada śnieg? Obserwowali płatki śniegu, a potem samodzielnie je projektowali, wykonując ciekawą pracę plastyczną. Podczas jesiennych wycieczek do parku odpowiadali sobie na pytania: ”Dlaczego jesienią jest wiewiórczo w parku i w lesie?” Tropili, rozpoznawali pospolite drzewa po kształcie liści , koronach, korze owocach. Wykonali barwne prace plastyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Powstawały piękne albumy jesiennych liści, mini atlasy dzikich owoców. Podczas wycieczki tematycznej: „Dlaczego jesienią drzewa gubią liście?” uczniowie obserwowali proces przygotowywania się przyrody- drzew do zimy, gromadzili materiał przyrodniczy. Poprawnie nazywali drzewa, dopasowywali do nich owoce, sylwetki, korę. Podczas „spacerów w wyobraźni” rozwijali umiejętność uważnego słuchania, wysuwania wniosków z obserwacji i wysłuchanego tekstu. Ciekawie podane tematy pobudzały w nich chęci wyszukiwania informacji na postawiony temat, problem. Nauczyli się prostej techniki „fiszkowania” wiadomości i informacji tzw. techniki Celestyna Freineta. Wykorzystały te umiejętności w wyszukiwaniu informacji i ciekawostek na temat: „Tajemnice dzikich owoców”; „Ptaki, które oczekują naszej pomocy podczas późnej jesieni i całej zimy” oraz migracje czyli „Ptasie wędrówki”, gdzie na prośbę uczniów rozszerzyliśmy nasze informacje na inne grupy zwierząt. Ciekawym zagadnieniem okazał się temat; „Co to jest Słońce?” Bardzo chętnie, twórczo i z wielkim zaangażowaniem chłonęli informacje o Układzie Słonecznym i jego Planetach. Gromadzili ciekawostki o Planetach naszego Układu, nauczyli się ich nazw oraz kolejności występowania po sobie. Samodzielnie wykonali model Układu Słonecznego oraz kosmicznych pojazdów, które można spotkać podczas międzyplanetarnej podróży. Bardzo chętnie uczestniczyli również w zajęciach z cyklu: „Mamy ważne pytania”: „Dlaczego po dniu jest noc, później znów jest dzień?” Wyjaśniali na nich zjawiska dnia i nocy jako konsekwencji ruchu Ziemi wokół własnej osi , a także wokół Słońca.
Z wielką radością pojechaliśmy na wycieczkę do Planetarium w Chorzowie, gdzie uczniowie mogli pogłębić swoją wiedzę  na w/w temat.


                                


Projekt "Każdy może zostać Omnibusem" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Priorytet III - Wysoka jakość systemu oświaty. Działanie - Poprawa jakości kształcenia. Poddziałanie 3.3.4 - Modernizacja treści i metod kształcenia.
Okres realizacji projektu - 01.08.2009r. - 30.09.2012r. Wartość projektu - 7 068 555,00 zł.